Skip to content
Du är här: Hem arrow Pedagogik
Vem är rädd för framtidens lärande? Utskrift E-post
2011-06-19

Jag fick anledning att fundera över folkbildningen och hur man tänker sig framtiden utifrån ett diskussionsmaterial om framtidens lärande. Flexibelt lärande behöver inte alltid betyda distanslinjer, eller hur? Vad är man rädd för? Varför ser man inte kopplingarna till folkbildningstraditionen?
Så här långt in i IKT-samhället har studieförbund och folkhögskolor generellt en avvaktande, ibland lite 'passive aggressive'-inställning till datorer, Internet och sociala medier. Det är vad jag funderar över här.

Avvaktande och passiv inställning
I ett samhälle där digitala medier har slagit igenom på bred front – oavsett vad man tycker om det – är det i det närmaste omöjligt för folkbildningen att förhålla sig avvaktande inför dessa verktyg. Det mest nedslående, enligt min mening, är att den klassiska pedagogiken av den anledningen inte riktigt kan upplevas som relevant av eleverna – med tiden troligen inte heller av pedagogerna själva.

Grovt indelat: hälften av deltagarna i allmän kurs skyr datorer och IKT, (obs – detta är det korrekta begreppet, vad vi rör oss med inom skolvärlden är den del av IT som bygger på kommunikation mellan människor) medan den andra hälften obehindrat rör sig med främst musik och film via nätet, man laddar ned, roar sig och konsumerar på sin fritid. De senare hämtar gärna också lösningar till lärarens pedagogiska material på nätet och presenterar under eget namn.

Av erfarenhet vet jag att många lärare inte ens har förmåga eller kunskap att upptäcka att så har skett. På tre folkhögskolor i min närhet har man inte någon strategi för att hantera den formen av fusk i elevarbetet. Samtidigt har allmänna skolväsendet inklusive högskolor och universitet förstått problematiken i flera år och har slutit avtal med organisationer och företag som Urkund och liknande.

 
Livligt intellekt? Här får du en bild ... Utskrift E-post
2011-05-14

Det finns olika sätt att undervisa och föreläsa på. Titta på Clifford Stoll och bli inspirerad!
Laughing

 
Creative commons i undervisningen Utskrift E-post
2011-04-22

Upphovsrätten bygger på att skaparen har ensamrätt till sitt material, oavsett vad det är: text, bilder, musik.

Men med Creative Commons får du möjligheten att fritt använda, sprida, kopiera och dela lagligt. Om du följer villkoren. 

Lyssna till alla klargöranden här, med och av Kristina Alexandersson

 

 
Skapa inspirerande läromedel tillsammans! Utskrift E-post
2011-01-09

Detta är en efterlysning från EVA SJÖBERG, själv 1-7-lärare, som söker en medarbetare för ett projekt:


Jag vill skapa ett läromedel för år 4-6 tillsammans med dig som också är lärare eller arbetar med text på något sätt.
Det kommer vara ett interaktivt läromedel, handla om hur svenskar hjälper till i världen, bygga på empati och väcka nyfikenhet.
Eleverna kommer att se fram emot att arbeta med det!
Det ska finnas olika nivåer beroende på var eleven står i utvecklingen.
En del av materialet blir inspelat till dvd med oss som handledare och olika gäster inbjudna till studion.

 
Nypressat om skrivandet Utskrift E-post
2010-10-16

Förutom att jag alltmer har börjat använda blogg som ett pedagogiskt verktyg i de kurser jag jobbar med, har jag nu startat upp en blogg om och runt Skrivarlinjen på distans på Sörängens folkhögskola. Tanken är att där ska anläggas ett perspektiv på skrivandet i allmänhet och synnerhet, på pedagogik och på kreativa processer.

 
<< Första < Föregående 1 2 3 4 5 6 7 Nästa > Sista >>

Resultat 11 - 15 av 35

Nyhetsbrev






Min varukorg

Varukorgen är tom