Skip to content
Du är här: Hem arrow Pedagogik
Pedagogiska samtalet för tio år sedan Utskrift E-post
2011-12-03

Vad såg vi som framtiden för tio år sedan? Och hur har det blivit?
Kunde man redan då ana dagens IKT-explosion?

Jag diskuterar nu och då - och skänker framtiden en tanke i en artikel på Re:flex - nättidning för folkbildningens flexibla lärande. 

Ljuvligt mänskliga idéer som Howard Gardners intelligensteorier och Dunns lärstilar var vad vi såg skulle få framtiden att ljusna i skolan.
Men diskussionerna är idag andra.

Läs hela artikeln här. 

 

 
Marisa Ponti om P2PU - ömsesidigt lärande på nätet Utskrift E-post
2011-11-28

Jag ställde några frågor till Marisa Ponti om P2PU - peer-to-peer university. Spännande om samarbete och delande av kunskaper och förståelse via nätet - i grunden en gammal folkbildartanke som omsätts digitalt på allt fler platser i världen, inte minst universiteten. 

Marisa Ponti är universitetslektor vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi vid Chalmers i Göteborg. Sin doktorsgrad i Biblioteks- och Informationsvetenskap har hon erhållit vid universitetet i Göteborg. Hennes forskningsområden nu inbegriper användandet av teknologi för att stödja olika former av kollaboration, samarbete och gemensamma aktiviteter inom lärande och forskning. Hon har deltagit i ett flertal EU-projekt med anknytning till lärande med utökat IT-stöd.

Läs mer här

If you want the English version - try this link

 
Howard Gardner - multipla intelligenser Utskrift E-post
2011-11-22

Drabbad av en lätt nostalgi vänder jag tankarna tio år tillbaka i tiden. Jag jobbade som redaktör på BrainBooks förlag i Jönköping. En av författarna vars idéer översattes och publicerades för en svensk publik var professor Howard Gardner med sina intelligensteorier (först sju, sedan nio intelligenser), som kom att influera hur lärare valde att börja jobba i klassrummet.

Idén om multipla intelligenser vände uppochned på hela begreppet IQ och tanken om att människor enbart har en språklig och en logiskmatematisk intelligensprofil som är mätbar.

De nya tankarna öppnade upp för lärare att börja jobba på ett mer medvetet och individualiserat sätt. Samtidigt kunde eleverna börja uppskatta sig själva för sina styrkor istället för att traumatiseras och etiketteras som dåliga om de inte var språkligt och matematiskt begåvade.

När lärarens gav eleverna positiv uppmärksamhet på vars och ens starka områden upptäckte man att detta gav ringar på vattnet: eleverna förbättrade sina personliga resultat även i områden där man hade svagheter.

Se ett klipp där Howard Gardner berättar om sina idéer.

Vill du testa din intelligensprofil hittar du en enkät här.

Intelligenserna enligt Gardner är: 

 

 
Vad har de för pedagogik? Utskrift E-post
2011-10-08

Image

För en tid sedan besökte vi, med barnbarn i släptåg, en av Sveriges 4H-gårdar. För mig var det en ny upplevelse. Ändå har jag väl haft goda tankar: något om djur och barn och learning-by-doing och visst var det en välskött liten gård, det såg man. Att vi blev utskällda det första för att det var en fågel ute kunde man kanske stå ut med. Men efter en stund förstod jag att det var en allmän attityd. En liten undran: vad är det för pedagogik man jobbar utifrån?
Image

Image

Image

Image

Image 

Image

Image

Image

Image

Image 

Image

Image

Image 

Image

Image

Image

... och det här var inte alla skyltar ... Jag kan förstå att det är svårt att hålla reda på barn och okänsliga vuxna, men vi har ju alla besökt djurparker och liknande ställen utan att för den skull överösas av förmaningar.  Vem vill bajsa i skogen, liksom?

 

 
<< Första < Föregående 1 2 3 4 5 6 7 Nästa > Sista >>

Resultat 6 - 10 av 35

Nyhetsbrev






Min varukorg

Varukorgen är tom