Skip to content
Du är här: Hem
Vårens alla boksläpp
Blogg - Litteraturen
2013-04-07

Den här våren är för mig unik med alla böcker som ges ut och där jag på ett eller annat sätt fått vara med i skrivprocessen.

Image Igår eftermiddag tog jag mig de få milen till Borrby bokby dit Martin Laps valt att förlägga släppfest för sin barn- och ungdomsbok "Skymningssång för de mörka rådarna" (Isaberg förlag). Och inte bara bok - Martin är också musiker och det har satt sina spår(!). Dels i själva romanhistorien men också i att han valt att spela in och publicera musiken som förekommer i berättelsen. Den finns att lyssna till på webben, snart också på Spotify och andra ställen. Till detta kommer att man även gjort en teaser, ett filmklipp, för att promota den här boken som handlar om främlingskap och rädsla. Se Youtubeklipp här. Boken kommer även att finnas att köpa som e-bok - och då får man alla tio inspelningar med på köpet att lyssna till medan man läser! :-) Noterbart när det gäller musiken: en namnkunnig gitarrist spelar - Janne Schaffer. 

Men det började redan för några veckor sedan med Anette Kozicas roman "Helga" (Förlaget Orda). Det här är en bok som bygger på en verklig historia, där Anette och hennes familj fann gamla dokument från andra världskriget i ett övergivet hus i Skåne. Huvudpersonen Helga befann sig på nazisidan i kriget och gömde sig senare i Sverige. Romanen bygger på dokumenten med bland annat Helgas mardrömmar och tankar. Anette är annars ett känt namn inom glaskonsten, med rötter i Orrefors. Det här är en riktig blandvändare - jag ser fram emot att få läsa hela historien efter att ha läst bara ett stycke inför utgivning. 

Listan är sedan lång: 

Den 30 april: Goda vännen och skrivarpedagogen samt journalisten Maria Friedner kommer ut på Mix förlag med sin debutroman, "Besvärjelser och beskydd ", en hejdlöst rolig genreöverskridare. Feer, sexiga demoner och bittra vättar i en svensk småstad är bara några ingredienser. "Marian Keyes möter Liftarens guide till galaxen", enligt förlagets presentation. Själv skrattade jag högt när jag läste den här boken i hyggligt färdigt skick. Sånt händer inte ofta. :-) Maria ingår i en grupp vänner som läst mina två senaste titlar under skrivprocessen. 

Den 3 maj kommer Eva Rydingers debutroman "Fotografen" ut på Ordberoende förlag. En historia om Vanja som återvänder till sin skånska bakgrund när hennes mamma dör. Det blir starten för en undersökning av vem hon själv är och vad hon vill. Läs om Evas bok här.   

 
Brevboken av Michail Sjisjkin
Blogg - Litteraturen
2013-04-03

Brevboken. Vilken underbar titel. Löftet till läsaren finns där redan innan man hunnit öppna boken. Brevromanerna var litteraturhistoriskt bland de första som skrevs för en publik. I lugn och ro kan man följa de skrivandes filosoferande, rapporter från en vardag.

"Brevboken" skildrar en brevväxling mellan två personer - en från början ung man, Volodenka, och en ung kvinna, Sasjenka - där hon i en inledningsvis lättsam förälskelse skriver så våghalsigt och galet som man bara kan göra till den man vet förstår en och älskar allt. Och på något plan är början också en skapelseberättelse. Från de gamla idéerna om att i begynnelsen fanns ordet, eller om det nu var den stora smällen, över till bilden av en vattenmelon: "Och vi var fröna i den. ... Modermelonen sprack. Fröna spreds åt olika håll och bildade groddar." En av groddarna blir ett träd, en annan ett minne hos en flicka, den tredje blev en ung man: "Enligt druidernas horoskop var han Morot."

Breven varvas mellan de bägge. När kriget bryter ut skickas han till fronten. Han upptäcker nya ting om sig själv, om världen. All misär, all sjukdom, allt våld, all död gestaltas i breven hem till henne. Som läsare uppfattar man snart att han skriver för sig själv, för att förstå vad han upplever, för att i någon mån behålla sitt förstånd under en upplösningens tid.

För hennes del tar en vardag så småningom överhand: äktenskap, barn, relationer, arbete. I breven avslöjas hennes ensamhet - även om hon lever med någon är det bara i breven hon har möjlighet att vara sitt verkliga jag, så som man är det, okonstlat, med någon man känner sedan lång tid tillbaka. 

För bägge blir orden och skrivandet en reträttplats, en flyktväg, en Noas ark, fast inte av timmer, som Volodenka skriver. Breven rör sig genom tid och rum, så som text har möjlighet att göra, själva romanen i sig är en lek med det textens förmåga att förbli kvar.

Jag vill dock inte säga att det här är en stor passionshistoria, den stora kärleksromanen - även om sådant antyds i presentationen av boken. Men det vackra språket och de varma, lite humorfyllda, ibland outsägligt sorgliga bilderna är otroligt vidgande för läsarens egna tankevärldar. Läsningen går långsamt och när jag slår ihop boken känner jag att jag kan öppna den här boken och läsa den igen och igen - och varje gång kommer den att ge något nytt.

Om Michail Sjisjkin:

Född 1961 i Moskva, sedan 1995 bosatt och verksam i Schweiz. Arbetade efter examen som gatsopare, vägarbetare, journalist och lärare. Hans litterära produktion är inte stor, men har jämförts med både Anton Tjechov och James Joyce. Brevboken tilldelades 2011 det stora Bolsjaja kniga-priset och är hans första bok i svensk översättning.

Källa: www.ersatz.se.

 

 

 
Skrivinspiration på The Victoria
Blogg - Skrivandet
2013-04-03

Skrivinspirationsdagarna före påsk på The Victoria i Paddington, London, satte spår: inte bara i skrivandet utan också på vågen ... Image

Programmet innehöll meditationspass för fokusering - dessa hölls av min kollega Johanna Wistrand, samt korta föreläsningar av undertecknad.  Skrivuppgifter och besök var också inlagda, bland annat i inspirerande miljöer som National Gallery, Shakespeare's Globe och de stora bokhandlarna.

Image

Efter förmiddagspasset - ägaren Chris och hans personal var vänliga nog att öppna upp för oss tidigt på förmiddagen och serverade dessutom te och kaffe - åt vi även lunch tillsammans på plats: vintermenyn bestod av rustik pubmat med rötterna på landsbygden. Vad sägs till exempel om rätter som chicken & ham-hock pie with mash and green, irish stew eller crispy pork cheeks with parsnip mash and gravy?


Dessutom avnjöt vi en eftermiddags Afternoon Tea på Brown's Hotel. Där är det också möjligt att få sin special-afternoon tea om man inte kan äta den vanliga sorten.


För den som tänker förlägga någon form av sammankomst till London är det bra att känna till att det är möjligt att hyra ett eller ett par rum upstairs på The Victoria. Puben ligger bekvämt och lättillgängligt, nära Lancaster Gate, Central Line, och inte heller långt från Paddington station och Marble Arch. Det är också nära till Hyde Park. Man hyr per timme i mycket trevliga lokaler, med en skönt värmande brasa under dagar då det behövs. Splendid, helt enkelt.

 Image

Foton: Johanna Wistrand & Elisabet Norin

 

 

 

 
På spaning efter den skrivtid som flytt
Blogg - Skrivandet
2013-02-18
För sådär 20-25 år sedan hängde mina skrivande manliga vänner i barer om kvällarna. Bleka och svartklädda väckte de uppmärksamhet med hjälp av diktcitat eller genom att deklarera att de var poeter.  På efterfesterna sjöng de Vysotskij tills solen gick upp, "Dina ögon är som knivar ...". Alla kvinnorna som skrev ... nja, det var kanske inte lika spektakulärt, i alla fall inget man skröt om på krogen, även om skrivandet var en livsstil för oss alla. Man var någon som skrev, även när man inte gjorde det, vilket kunde vara i långa perioder. Ingen stress. När vi skrev, skrev vi ur magen, ur hjärtat, ur lungorna.

Vi gick även på litteraturkurser och skrivarkurser och lyssnade på föreläsningar. Handböcker i skrivande eller litterär gestaltning fanns knappt och ingen hade hört talas om skrivarcoacher. Än mindre visste vi vad som gällde i förlagsbranschen eller hur man jobbade där, i det fördolda. Någon enstaka person blev utgiven, men de flesta av oss i det som skulle kallas nätverk idag, hade klen susning om hur man bar sig åt för att slutföra ett större projekt eller ta oss genom förlagens nålsöga till utgivning. Samtidigt var våra ambitioner extremt höga.

Image
En diktmaskin?
 
Skrivinspiration i London 25-28 mars 2013
Blogg - Skrivandet
2012-02-25

Image
Nu drar vi till London, för en gemensam inspirationskurs, skrivarpedagogen Johanna Wistrand och jag! Läs allt här nedan:

Välkommen till en inspirerande skrivarkurs i London 25 – 28 mars 2013!

Vi håller till på mysiga puben The Victoria, mellan Paddington och Hyde Park. På förmiddagarna blir det skrivstund och samtal om skrivandets hantverk.  Efter publunch gemensamma utflykter ute på stan, bl a Afternoon tea på anrika Brown’s Hotel.

Det här är skrivarkursen för dig som vill förena nytta med nöje och som söker inspiration och finner den! På förmiddagarna ses vi på ovanvåningen på The Victoria. I denna urviktorianska miljö  har Charles Dickens – och han är inte den ende! – suttit och skrivit.

Image
Vi startar dagarna med ett skrivpass inlett av en skrivmeditation, allt för att du ska kunna fokusera och koncentrera dig (meditationsmusiken får du sedan med dig hem). Därefter samtalar vi om skrivandets hantverk och gör korta skrivövningar – här riktar vi in oss på några få men viktiga punkter.
 
Vi kör fram till lunchen, som vi kallar för ”frågelunch”, då vi äter Victorias goda pubmat. Under lunchen kan du passa på att ställa frågor om allt som har med skrivande att göra. Lunch ingår i kurskostnaden måndag-torsdag.

På eftermiddagarna blir det gemensamma utflykter i London, kombinerat  med skrivövningar relevanta för miljöerna vi befinner oss i. Förutom Afternoon tea blir det ett besök vid The Globe: Shakespeares gamla teaterscen, National Gallery och bokhandlarna på Piccadilly och Charing Cross Road.

Kvällen avgör du själv om du vill sitta och skriva eller roa dig på stan eller kanske äta en god middag tillsammans med andra kursdeltagare. Vi bidrar gärna med turisttips.

Obs! Detta är framför allt en inspirationsresa, och textrespons från kursledarna ingår inte. Däremot kommer det att finnas möjlighet att delta i en sluten facebookgrupp där du kan lägga upp texter och få respons av varandra under sex veckors tid efter hemkomsten.  För er som vill ha enskild respons finns möjlighet att få det av Elisabet till specialpris, men först senare under våren.

Kursledare
Elisabet Norin & Johanna Wistrand. Vi är verksamma som skrivarkursledare och coacher sedan många år och samarbetar då och då.

Max antal deltagare: 11
Minst antal deltagare: 6
Kurstid: 25-28/3 2013
Kurskostnad: 4900 kr inkl moms. I kurspriset ingår material, och lunch må – to.
Sista anmälningsdag: 15/1 2013. Men obs - begränsat antal platser! Först till kvarn ... Kursen betalas mot faktura. Vid ev. inställd kurs återbetalas kurskostnaden i sin helhet.  Vid kursdeltagarens återbud krävs läkarintyg.
Anmälan till: elisabet @ elisabetnorin.se eller info @ multimanus.se
Resa och boende: tillkommer – detta ordnar du själv, men du får länkar av oss till hotell i närheten.
Obs! För att kunna få ut maximalt av kursen vill vi att du själv köper och tar med Elisabets bok om skrivande, ”Tre enkla regler finns inte – en romanskola”, då hon inte kan ta med alla böckerna till London. Du kan beställa den på Adlibris, Bokus eller i din bokhandel.

Detta får du med dig hem från kursen:

  • Ökad kunskap om skrivandets  hantverk
  • Tips och råd från erfarna skrivcoacher
  • Du har kommit igång med skrivandet
  • Skrivarvänner
  • Inspirationsmaterial
  • Johannas e-bok ”Skriv boken!”
  • Hjälpmedel för att automatiskt komma in i din personliga skrivzon/hitta inspiration i form av bl a en inspelad skrivmeditation
  • Ett härligt minne – skriva i härliga storstaden London i inspirerande miljö!

Program
Dag 1 – måndag 25 mars
10.00 – 11.00 Samling på The Victoria. Vi presenterar oss för varann (skrivstunden uteblir denna första dag).
11.00 – 12.00 Föreläsning om hantverket med korta skrivövningar.
12.00-13.00 Frågelunch på The Victoria.
15.00 – 17.00 Besök på National Gallery. Skrivövning på plats. 
Kvällen är fri.

Dag 2 – tisdag 26 mars
10.00 – 11.00  Skrivstund med inledande meditation och ett buffébord med inspirationsmaterial till förfogande.
11.00 – 12.00 Föreläsning med korta skrivpass
12.00 – 13.00 Frågelunch
15.00 – 17.00 Afternoon Tea på Brown's hotel.
Kvällen är fri.


Dag 3 – onsdag 27
10.00 – 11.00  Skrivstund med inledande meditation och ett buffébord med inspirationsmaterial till förfogande.
11.00 – 12.00 Föreläsning med korta skrivpass
12.00 – 13.00 Frågelunch
15.00 – 17.00  Besök hos bokhandlarna på Piccadilly (bl a Waterstones och ev Foyles på Charing Cross Road.
Kvällen är fri. Om du är kvar i området rekommenderar vi ett besök i trendiga Soho och varför inte lyssna på musikalartistwannabees som sjunger karaoke på Molly Moggs bar?

Dag 4 – torsdag 28 mars
10.00 – 11.00  Skrivstund med inledande meditation och ett buffébord med inspirationsmaterial till förfogande.
11.00 – 12.00 Samtal med korta skrivpass
12.00 – 13.00 Frågelunch
15.00 – 17.00 Shakespeares The Globe. Vi samlas på norrsidan av gångbron Millennium Bridge (strax nedom Saint Paul’s Cathedral) och tar en gemensam promenad över Themsen till teaterbyggnaden. Kvällen är fri, men vi föreslår en gemensam middag för gänget som är kvar inklusive Elisabet och Johanna.
Viktigt! För att vi ska kunna boka plats åt dig på Afternoon Tea (besöket ingår i kursavgiften)  behöver vi veta om du har några önskemål runt kost, ex. allergier, diabetes, vegetarian, etc.

Image
Tips:  Om du väljer ett hotell nära The Victoria har du nära till Hyde Park. Från puben bara några minuters promenad. Där kan du ta en härlig morgonpromenad eller gör som många i stan: ta en löprunda!

Det finns flera väldigt bra restauranter i området:  indiskt, italienskt, iranskt, för att nämna några exempel. Och flera hotellgator runtomkring. Vi ger dig länkar till hotellsajter när du har anmält dig.

 
 

 

 
Nya arbetsuppgifter utvärdering
Blogg - Pedagogik
2013-02-04

 Image
Jag har sedan ett par veckor nya arbetsuppgifter - delvis. För en tid framåt kommer jag att vara utlånad från Sörängens folkhögskola - där jag har min huvudsakliga tjänst (även om jag inte varit där på heltid på länge nu) - till Folkbildningsrådet.

Jag är redan igång och jobbar med ett nationellt utvärderingsprojekt, där vi undersöker folkbildningens flexibla lärande. Under de senaste åren, från 2009 och framåt har8,5 miljoner avsatts årligen för att utveckla det flexibla lärandet. Hälften av dessa pengar har använts till fortbildning, kunskapsbildning samt stöd till utveckling av det som heter Folkbildningsnätet. Den andra halvan har gått till olika utvecklingsprojekt.

Men nu har alltså regeringen givit Folkbildningsrådet i uppdrag att utvärdera hur satsningarna - som sträcker sig ännu längre tillbaka om än inte med så mycket medel - har landat i de olika organisationerna. 

Jag jobbar tillsammans med projektledare Martin Burman, universitetslektor vid Umeå universitet och Anna Burack, verksamhetsutvecklare vid Sensus studieförbund, riks Stockholm. Jättetrevliga och ambitiösa och samarbetet mer swoschar än rullar! 

Den första delen av vår rätt omfattande undersökning har redan gått ut till lokaladministratörerna av Folkbildningsnätet och FirstClass. Allt det flexibla lärandet vid studieförbund och folkhögskolor ska undersökas och analyseras separat och tillsammans. Folkbildningsnätets roll i utvecklingen ska också undersökas. Läs notis i Reflex nättidning här!

Alla som känner mig lite närmare vet att det vida fältet pedagogik och metodik intresserar mig lika mycket som det litterära gestaltandet i alla dess former. För mig är detta projekt ett sätt att samla tankarna kring den pedagogiska situationen under de förhållanden som råder med det flexibla lärandet. Det är fantastiskt att få stå mitt i en virvel av nutid och känna rörelserna från både det förflutna och det som väntar framåt i tiden. 

Gratulera mig! 

 

 
Radio om Edith Södergran
Blogg - Litteraturen
2013-01-01

ImageEmelie Ånskog och jag har mötts av och till under åren. Bland annat har hon utbildat sig till skrivarpedagog på Sörängens folkhögskola i Nässjö. I ett radioprogram om Edith Södergran - signerat Eric Schüldt, alltid annorlunda och bra program - pratar Emelie om sitt möte med diktningen:

Jag längtar till landet som icke är, ty allting som är, är jag trött att begära

Medverkar gör också poeten Eva Ström och prästen Kristina Lehtin. Du hör programmet här, fyllt med eftertanke. 

Själv tar jag med mig ett par nya versrader ut i livet, Edith Södergran har varit viktig sedan jag började läsa dikt, men de här kändes just nu nya: 

Jag skall komma till dig sällsam, ond och trogen
med ett vilddjurs fjät ur ditt hjärtas fjärran ökenhemland

 

 
Konstnärer ingen naturresurs
Blogg - Anteckningar
2012-12-14

Kristianstadsbladet skriver i tre olika artiklar om arbetsvillkoren för konstnärer av olika slag. De är ofta långutbildade med ett låglöneliv som medför ett lågpensionsliv.

Läs tre intressanta artiklar här: 

"Konstnärer är ingen naturresurs" 

"Dansaren sadlar om till lastbilschaufför"

"Arbetsförmedlingen kultur: De flesta har kompletteringsjobb"

 

 

 

 
Årets bästa 2012
Blogg - Litteraturen
2012-12-13

Varje år listar jag min bästa läsning av årets utgivning för Kristianstadsbladet. I år gav det sig lite av sig självt, här är min topp-tre-lista: 

Bret Easton Ellis och de andra hundarna av Lina Wulff från Lund och Hörby. Med flera år i Spanien i bagaget tar Wulff plats som en av Imagevåra främsta europeiska författare. Med inspiration från Don Quijote tar hon en fajt mot väderkvarnarna: hon bygger en slinga berättelser om kärlek, om blindheten inför den och om mänsklig längtan efter något annat än ensamheten i ett grådaskigt sovrum eller en tillvaro med ett korsord på balkongen. Att läsa är ett äventyr.

Oktober i Fattigsverige av Susanna Alakoski: Välfärdsstatens nedmontering genomskådas av författaren som skriver ur egen uppväxt i Ystad. Naket bjuder hon på minnesbilderna i denna dagbok från oktober 2011 - det finns en tydlig koppling. Ärligt och smärtfyllt skriver hon ur sår som inte växt igen sedan barndomen. Hon är en författare som ser vår nyfattiga samtid, som värderar varje väderomslag utifrån den hemlöses villkor. Ur en i det närmaste gammaltestamentlig vrede knyter hon näven mot det samhälle vi just nu skapar. Att leva är att ta ansvar.

Ugglemasken av Brigitte Gacha. Översättning Lars G. Säfström. Kamerunska Mádoumá kommer till Sverige i december med sin make som ska ta emot Nobelpriset. Resan förändrar allt. Krockarna är många: västerländskt – afrikanskt, svart – vitt, kvinna – man, okunskap – bildning, enkelhet – komplexitet, vidskepelse – vetenskap, hem – främlingskap, ljus – mörker, värme – kyla, kropp – intellekt, tid och otid. Lägg därtill en sensuell och humoristisk erotik. Att älska är att bli varse.

Här läser du tidningens övriga skribenters val.

Jag tycker det är trevligt och ett kvalitetstecken att samma titel inte återkommer flera gånger. Tyder på integritet i läsningen förutom den personlig kanon. Men inga offer för marknadsföring ... 

 

 

 
En roman som inte är choklad
Blogg - Litteraturen
2012-11-25

"Sitt inte här och läs, ge dig ut i solen istället!" Bokslukare kan nog känna igen uppmaningen. Vad den indirekt säger är att läsning inte är en del av livet, utan ett sätt att vägra delta i det. I Jan Kjærstads nya roman "Normans område" diskuteras läsningens betydelse. Den ställs mot kärleken. Måste man välja?

Huvudpersonen John Richard Norman är börshajen som byter yrke till förlagsredaktör efter en svår trafikolycka. Norman blir lika framgångsrik i sitt nya yrke som i det första - han hittar till och med likheter mellan ekonomi och fiktion.

John Richard är uppvuxen på stadsdelen Grünerløkka i Oslo, mellan segelduksfabriken och chokladfabriken. Platserna symboliserar hans föräldrar: pappan som drömmer om resor, om upptäcktsfärder (segel) och mamman i ständigt behov av tröst (chokladen). Den spännvidden måste sonen förhålla sig till. Redan i barndomen börjar han läsa - i hemlighet - och hittar en dag, helt överrraskande, sin pappa på biblioteket.

 
Så gör Bodil Malmsten
Blogg - Skrivandet
2012-11-13

ImageBodil Malmsten har gått från poet till romanförfattare till bloggare. Det senare har blivit en serie lika vackra som uppskattade loggböcker om livet i Frankrike och Sverige. Läsare har skrattat med hennes egensinniga iakttagelser av vardagen, fascinerats av den humoristiska blicken och av språket.

Nu kommer hon ut med "Så gör jag. Konsten att skriva" — en bok där tonfallet från loggböckerna känns igen. I kortkorta avsnitt berättar hon om sin väg in i skrivandet, om sin läsning, om andra författare. Anekdoter varvas med filosofiska spörsmål — och givetvis finns utrotningshotade familjen Tejp med på ett hörn. Det är personligt och det är skruvat och underhållande, ofta poetiskt och lustigt och med fyndiga citat. Bodil Malmsten är jaget i historien om författaren Malmsten och vet vem hon är. Hon vet hur hon fungerar, vare sig det gäller att skriva på nytt, att redigera text eller att möta publik. Malmsten är bra på Malmsten, helt enkelt.

Boken har sedan i våras hårdlanserats av förlaget som "lärobok" och "handbok" för den "som har lusten och längtan efter att skriva på riktigt".

 
<< Första < Föregående 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa > Sista >>

Resultat 34 - 44 av 675

Nyhetsbrev






Min varukorg

Varukorgen är tom